Het voorbeeldgedrag van ouders en van andere volwassenen in de omgeving van een kind, doet ertoe. Geen alcohol drinken in het bijzijn van kinderen en jongeren maakt de kans kleiner dat ze op jonge leeftijd beginnen met alcoholgebruik. De landelijke campagne ‘Zien drinken doet drinken’, in de week van 1 november, is erop gericht ouders hiervan bewust te maken.
Ouders als voorbeeld
Kinderen ontwikkelen al vanaf hun 2e jaar zogenaamde alcoholcognities: ze leren over alcohol. Vanaf het 4e jaar beginnen kinderen te onthouden wanneer hun ouders drinken. Ook merken ze dat het gedrag van hun ouders verandert als ze hebben gedronken. Vanaf hun 6e jaar hebben kinderen positieve verwachtingen over de gevolgen van alcohol.
Dat betekent dat veel kinderen, die hun ouders zien drinken, positiever gaan denken over alcohol dan kinderen die hun ouders niet zien drinken. Dit vergroot de kans dat deze kinderen op jonge leeftijd gaan drinken en later teveel gaan drinken. Kortom: zien drinken, doet drinken.
Wat kunt u doen?
Van maandag 1 tot en met zondag 7 november 2021 start de landelijke campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ met de Alcoholactieweek. De GGD wil tijdens de Alcoholactieweek en daarna ouders en andere opvoeders bewust maken van hun voorbeeldfunctie. En de invloed die zij hebben op het latere drinkgedrag van kinderen. We willen een positief signaal afgeven: ouders hebben meer invloed dan ze misschien denken. Fijn als u deze boodschap ook verspreidt en onder de aandacht te brengt.
Extra informatie
Het Trimbos heeft een factsheet dat overzicht geeft van recente literatuur naar de effecten van het zien van alcoholgebruik in de sociale omgeving op alcohol-gerelateerde normen en het drinkgedrag van kinderen en jongeren zelf. Deze kunt u hier downloaden. Voor meer informatie over de campagne zelf kunt u terecht op www.ziendrinkendoetdrinken.nl